Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Dit is een plek om onderwerpen rondom Asperger te starten en daarover te discussiëren.
Je kunt hier echt alles kwijt: twijfel je bijvoorbeeld over je diagnose? Wil je een spreekbeurt houden over Asperger? Wil je weten of iemand je meer kan vertellen over de samenhang tussen Asperger en ADHD? Denk je dat je kind Asperger heeft? Alle onderwerpen zijn welkom.

Onderwerp: Aspergers: Krijgsmacht, Militarisme, Pacifisme.

Aspergers: Krijgsmacht, Militarisme, Pacifisme. 5 jaren 6 maanden geleden #136246

• Erewhon
  • Erewhon's Profielfoto Onderwerp Author
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2124
Het is al weer vele jaren geleden dat ik in Breda was voor de militaire keuring. Eerst de lichamelijke keuring en afsluitend een kort gesprekje met iemand. Ik schat een half jaar later kreeg ik een brief dat ik goed gekeurt was maar dat ik buitengewoon dienstplichtig was. Ik hoefde dus niet in militaire dienst. Nu bleek dat jaar dat er veel van mijn leefdtijdgenoten niet in dienst hoefde. Toch denk ik dat die man met dat korte gesprekje wel iets gezien heeft dat ik niet geschikt zou zijn geweest. Ik had het op zich niet erg gevonden als ik een brief had gekregen met vetgedrukte letters "S5". De titel S5 vind ik een mooie geuzennaam voor mezelf. Misschien dat ik de S5-status niet heb gekregen om me niet te krenken. Lang geleden had ik een buurjongen en deze had een luchtbuks, zelfs een luchtbuks voelde al niet prettig in mijn handen. Wat zou er gebeurt zijn als ik wel in dienst had gemoeten? Ik ben bang dat er niet veel goeds uit was gekomen. Er zou in ieders geval weinig van een groep-disipline in mij gedrilt worden, althans dat vermoed ik.

Bevel is bevel. Als iets bij mij niet werkt is het "bevel is bevel". Ik denk dat de kogels in mijn geweer eerder het lichaam van mijn commandant en mezelf zouden treffen dan de zogenaamde vijand.
Nationale identiteit, ik heb dat nooit echt begrepen. Dat is een identiteit wat in ieders geval geen natuur-identiteit is. Om in militaire termen te blijven vind ik deze identiteit een "losse flodder" Als ze in 1830 toevallig de "grens" iets noordelijker hadden bedacht dan zou ik een andere identiteit hebben, dat vind ik de grootst mogelijke onzin. Met voetballen heb ik wel iets van een wij-gevoel maar veel minder dan andere. Ik vind oranje overigens ook geen prettige kleur. In de film "Einstein and Eddington" is een scene te zien waar zyklon-B word getest op duiven. Deze scene speelde zich volgens mij of in Berlijn. Einstein werd erg kwaad toen die duiven vergast werden, terwijl andere goedkeurend naar dat experiment naar stonden te kijken. Nu weet ik niet of het destijds in het echt ook zoiets is gebeurt met in het leven van Einstein. Maar ik kon me vlijmscherp inleven hoe hij reageerde. Hij vond het vreselijk voor die duiven en hij dacht vele vele stappen vooruit wat er met dat gas gedaan kon worden.

Bradley Manning. Ik heb heel erg veel bewondering voor deze man. Ik vind het werkelijk de wereld op zijn kop dat iemand die oorlogsmisdaden (de film vanuit die helikopter in Irak) de wereld in stuurt, als landverrader te kijk word gezet. Zo iemand verdient de nobelprijs voor de vrede maar toch geen levenslange gevangenisstraf! Ik heb enkele stukjes gelezen dat Bradley Manning ook iets van asperger in zich zou hebben. En ja, ik kan me dat goed voorstellen, als ik zie wat hij gedaan heeft. Om strafvermindering te krijgen heeft hij excuses aangeboden. Nu kan ik natuurlijk niet voor deze man spreken maar ik denk dat hij die excuses helemaal niet meende. Enkele jaren geleden ben ik er achter gekomen dat mijn ongezouten mening over de mijn inziens "bloed voor olie oorlog in Irak" niet op prijs word gesteld door sommige.

De anti-oorlog songs geven mij een oer-sterk gevoel. Bruce Springsteen met zijn song "War"
Ook het meer rustige "On the side of a hill" van Simon & Garfunkel vind ik mooi.
Mijn brein en het leger passen niet goed bij elkaar. Ik ben benieuwd hoe andere aspergers hier over denken.

Jij bent jij, en ik ben ik, jij bent niet ik, en ik ben niet jij, maar toch zijn we samen wij.
Bedankt door: Xndrmldr, jeroenbosch

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Erewhon.

Aspergers: Krijgsmacht, Militarisme, Pacifisme. 5 jaren 6 maanden geleden #136253

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
Bedankt door: Xndrmldr

Aspergers: Krijgsmacht, Militarisme, Pacifisme. 5 jaren 6 maanden geleden #136260

• Axus
  • Axus's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • HFA. Het lijkt de padvinderij wel.
  • Ontvangen bedankjes 380
Herkenbaar.

In wilde persé in dienst. Die wereld van regels en orde beviel me wel.
Goedgekeurd maar buitengewoon dienstplichting verklaard ging dat echter niet door. Achteraf bezien maar goed ook.
Een krijgsmacht bestaat uit veel meer dan regels en orde alleen en heel wat van die aspecten raken nou juist dingen waar ik óf anders in ben óf niet bij kan.
Andere normen en waarden, een andere visie op hierarchie en andere argumenten op grond waarvan men zich met iets verbonden moet voelen.
Lijkt me afgezet tegen dat wat in de krijgsmacht van je verwacht mag worden geen goeie match ;)

Voor wat betreft het pacifisme sta ik er overigens dan weer anders in.
Maar ik ga daar beter niet op in omdat dit te persoonlijk bepaald is en niets bijdraagt aan de discussie.
Als zelfs het laatste schaap over de dam is...

Aspergers: Krijgsmacht, Militarisme, Pacifisme. 5 jaren 6 maanden geleden #136266

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.

Aspergers: Krijgsmacht, Militarisme, Pacifisme. 5 jaren 6 maanden geleden #136285

Ik ben te jong om dienstplicht te hebben maar ik heb op mijn 18de wel een brief gekregen van de nederlandse regering dat ik op de reservelijst sta van de nederlandse dienstplicht. Mocht er oorlog uitbreken kan ik worden opgeroepen?

Nogal vreemd dat ik nergens mee heb ingestemd. Ik vind het al erg dat belastinggeld word verspild aan defensie en aan achterlijke projecten zoals de JSF.
~ Hey man! That's just like... your opinion man!

Aspergers: Krijgsmacht, Militarisme, Pacifisme. 5 jaren 6 maanden geleden #136297

Die brief heb ik ook gehad toen ik 18 werd, heb het meteen weggegooid.
In het geval dat ze mij ooit oproepen, kunnen ze lang blijven roepen, ik kom toch niet :P
"I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do."

Laast bewerkt: door SerialX.
Tijd voor maken pagina: 0.433 seconden