Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Dit is een plek om onderwerpen rondom Asperger te starten en daarover te discussiëren.
Je kunt hier echt alles kwijt: twijfel je bijvoorbeeld over je diagnose? Wil je een spreekbeurt houden over Asperger? Wil je weten of iemand je meer kan vertellen over de samenhang tussen Asperger en ADHD? Denk je dat je kind Asperger heeft? Alle onderwerpen zijn welkom.

Onderwerp: Welke woorden neem je letterlijk?

Welke woorden neem je letterlijk? 5 jaren 4 maanden geleden #141944

• Erewhon
  • Erewhon's Profielfoto Onderwerp Author
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2124
Autisten nemen woorden soms letterlijk lees ik vaak. Althans dat doe ik in ieders geval regelmatig. Hoe kan ik een letter anders interpreteren dan de letter is. Een A is geen B, een K is geen X, etc etc.

"vrouwke"
Bij dit woord denk ik in eerste instantie aan een vrouw die erg klein is. Naast dat ik denk dat er een kleine vrouw met bedoeld word vind ik dit ook ook 'klein'erend.

"Een 'goede' baan"
Iemand heeft een goede baan aangeboden gekregen, ik merk vaak dat mensen dan willen zeggen dat iemand veel centjes als beloning krijgt voor die baan. Ik heb dat 'goede' nooit goed begrepen, en nog niet eigenlijk, in mijn wereld tenminste.

"Hoe gaat het met je?"
Soms kom ik wel eens mensen tegen en dan vragen ze "heeeeee hoe gaat het met je?" Ik proef dat alsof iemand wil vragen of het goed al dan niet goed met me gaat. Ik merk vaak dat mensen met deze vraag niets willen vragen, maar dat ze eigenlijk alleen maar willen zeggen. "Hallo"

"We"
Als mensen tegen mij praten in de we-vorm weet ik vaak niet wat of wie ze met die "we" bedoelen.
Als ik in een winkel iets ga kopen dan ga ik iets doelbewust kopen, en vaak snuffel ik van te voren ook al uit wat ik ga kopen, welk merk, welke prijs. In de gespreken met verkopers in een winkel staan bij mij alle signalen op rood als deze verkoper het woordje "we" laat klinken. Belendende percelen nat houden klinkt het dan in mijn hoofd.

"Rugzakje"
Bij dat woord denk ik aan een rugzak, zo eentje die backpackers op hun schouders en rug dragen.
Bij dat woord krijg ik een seconde later wel in de gaten dat er vaak het 'verleden' mee bedoelt word.

"Een 'mooie' baby"
Op kraamvisite of als mensen vertellen over een pasgeboren kindje, hebben ze het vaak over een 'mooie baby. Dat mooie kan ik soms niet goed plaatsen. Ik zeg dan vaak niets maar ik denk dan wel iets van 'noem eens een lelijke baby' en 'zag ik er vroeger uit als E.T.?'
Jij bent jij, en ik ben ik, jij bent niet ik, en ik ben niet jij, maar toch zijn we samen wij.
Bedankt door: Johannesmm, Hoefnix

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Welke woorden neem je letterlijk? 5 jaren 4 maanden geleden #141957

• konijntje
  • konijntje's Profielfoto
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • huppelt de wereld rond
  • Ontvangen bedankjes 16
Goh, echt veel!

Waar ik momenteel aan denk:

"Ga je de deur niet toedoen?" => Men wil 'ja, ik ga de deur toedoen' horen, maar dan denk ik: 'Ik ga de deur NIET niet toedoen', dus neen.

De 'hoe gaat het met je' is inderdaad vervelend. In het Engels weet ik er nog minder raad mee "what's up": moet ik nu zeggen wat ik aan het doen ben? => Zo heb ik ooit geantwoord 'ik ben een boterham aan het eten'

Nu ik er over nadenk, heb ik ook al eens aan de telefoon gezegd (toen ze vroegen wat ik aan het doen was: 'aan het telefoneren' :P .
Wie niet zichzelf is, leeft niet echt.

Laast bewerkt: door konijntje.

Welke woorden neem je letterlijk? 5 jaren 4 maanden geleden #141959

• Syd
  • Syd's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 1057

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
I believe in nothing, everything's sacred. - I believe in everything, nothing's sacred.

Welke woorden neem je letterlijk? 5 jaren 4 maanden geleden #141964

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
I have feelings too, I just don't feel like showing them...
Bedankt door: Roses, Red1, cherna

Welke woorden neem je letterlijk? 5 jaren 4 maanden geleden #141966

• Erewhon
  • Erewhon's Profielfoto Onderwerp Author
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2124
Ik zit in een binnenpretje door dat ik net een avatar letterlijk-beeldend verkeert interprteerde.
Ik zie een avatar van een konijntje dat ´springt in het veld´ Ik dacht dat ik de reactie van ´spring in het veld´ gelezen heb. Maar ik las een reactie van ´konijntje´.
Gesproken woorden neem ik dus soms letterlijk maar geschreven woorden soms weer niet.
Tijdens een van de testen bij de GGZ kwam er een soort vraag over woorden in combinatie met kleuren.

ROOD
BLAUW
WIT
ORANJE
GROEN

Dit was erg verwarrend voor me. Ik zag eerst de kleur, daarna de vorm, en als laatste pas de tekst.

@Andre, mooie babys zijn dus niet lief volgens Herman Finkers :)
Jij bent jij, en ik ben ik, jij bent niet ik, en ik ben niet jij, maar toch zijn we samen wij.

Welke woorden neem je letterlijk? 5 jaren 4 maanden geleden #141967

• Otje
  • Otje's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 149
"Hoe gaat het met je?" is een vorm van sociaal gedoe waar ik niets van snap. Je mag niet zeggeen dat het niet zo goed gaat, want dat is niet beleefd. Nou, vraag het dan gewoon niet.
Bedankt door: Roses, Titus

Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden