Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Dit is een plek om onderwerpen rondom Asperger te starten en daarover te discussiëren.
Je kunt hier echt alles kwijt: twijfel je bijvoorbeeld over je diagnose? Wil je een spreekbeurt houden over Asperger? Wil je weten of iemand je meer kan vertellen over de samenhang tussen Asperger en ADHD? Denk je dat je kind Asperger heeft? Alle onderwerpen zijn welkom.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Chaotisch hoofd

Chaotisch hoofd 4 dagen 16 uren geleden #258155

• signe
  • signe's Profielfoto Onderwerp Author
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • diagnose Asperger
  • Ontvangen bedankjes 2650
Het valt mij steeds meer op dat ik met een hoofd vol gedachten, zoals gewoonlijk trouwens, ergens naar toe loop om iets te pakken. Onderweg zie ik van alles dat ik ook nog "even moet" doen. Overal prikkels. Dit heeft tot gevolg dat ik voordat ik hetgeen ik kwam halen ook daadwerkelijk pak, er al 20 andere karweitjes zijn geklaard en ik heel lang na moet denken over wat ik nou eigenlijk kwam doen. Ondertussen raakt mijn volle hoofd overstuur van alles wat ik door elkaar heen doe.

Vanochtend geprobeerd wat meer orde aan te brengen door eerst te denken aan de handeling die ik ga verrichten om het daarna pas uit te voeren. Focussen dus.
Misschien kan ik het mezelf zo aanleren om wat minder chaotisch te zijn

I'd rather be gardening

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Chaotisch hoofd 4 dagen 15 uren geleden #258156

Dat is een probleem waar ik al heel mijn leven mee loop , de chaos in mijn hoofd zo een titel kunnen zijn voor een eventueel te realiseren boek , ik ben gigantische chaotische en sta er eigenlijk weleens verbaasd van dat ik mijn huidige werk nog zo goed naar voren kan brengen , aangezien ik dat zelf moet plannen , en zelf moet bezorgen ...

Bij het sorteren , zet ik vaak Netflix op en ga ik een Engelstalige serie of documentaire kijken , bij het bezorgen heb ik het liefst muziek op en moet ik tegen mij zeggen , geen gebruik te maken van mijn telefoon tijdens mijn werk , maar dat is lastiger gezegd dan gedaan.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn huis opruimen en loop ik van op naar haar , als ik kijk naar de supermarkt moet ik eigenlijk met lijstjes werken maar dat doe ik niet ...

Zelfs als ik 'hardop denk' , dan ga ik van het een naar andere onderwerp toe in een zin ....
Je hoeft het niet met me eens te zijn , maar ik heb wel altijd gelijk :-)

Laast bewerkt: door Marcus Cole.

Chaotisch hoofd 4 dagen 15 uren geleden #258158

Herkenbaar.

Het hoofd zit vol en de gedachten komen in sneltreinvaart. Ik heb er voornamelijk last van als ik gestressed ben, te weinig rust heb gehad of als iemand zich aggressief gedraagd tegen mij. Het gevolg is dat ik door de sneltreinvaart van gedachten ik moeilijk uit mijn woorden kan komen; ik raak "opgesloten" in mijn hoofd en de connectie met de omgeving en inputs van de omgeving raak ik kwijt. Ik heb in het verleden een burn-out gehad en met een burn-out coach gewerkt maar door de stress vertelde ik maar de helft van het verhaal waardoor de burn-out was ontstaan en ik had niet door dat ik haar maar de helft van het verhaal had gegeven.

Het andere extreme heb ik ook: er komen helemaal geen gedachten in mijn hoofd. Dit heb ik als ik plotseling geconfronteerd wordt met onverwachte informatie tijdens een gesprek of ik sta plotseling in het middelpunt van de belangstelling bij een grote meeting; ik zeg dan wel wat terug maar zonder daar eerst over na te denken of wat ik zeg wel een goed idee is.

De connectie houden met de buitenwereld en de mensen waarmee ik praat is een hele opgave en kost relatief veel energie. Ik vermijdt teveel stress in mijn leven want ik heb inmiddels door dat ik er op deze manier op reageer (alhoewel het wel lang duurde voor dat kwartje viel). Veel rust, alleen zijn, mediteren, focus op wat er onder mijn neus ligt ipv op de toekomst is mijn manier om maar niet teveel stress te ervaren zodat ik daadwerkelijk kan functioneren.

Chaotisch hoofd 4 dagen 12 uren geleden #258163

• MarcDC
  • MarcDC's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 288
@Signe,
Zolang al die karweien maar een doel gediend hebben, is dat toch niet zo'n probleem.
Het is alleen maar een probleem omdat jij denkt dat het zo niet hoort...
Probeer er eens zo over te denken: wat ben ik toch fantastisch goed bezig, ik doe 21 taken terwijl een ander er maar 1 zou gedaan hebben...

Chaotisch hoofd 3 dagen 7 uren geleden #258174

• AMG
  • AMG's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 35
Wat ik bij mezelf voornamelijk merk is dat ik ergens aan begin, wordt afgeleid, iets ander ga doen, wordt afgeleid, iets ander ga doen... en uiteindelijk even helemaal vast loop en na een soort reset moment alles uiteindelijk wel voor elkaar krijg, maar uiteindelijk vooral met het gevoel achterblijf dat alles veel sneller had gekund.
Dit overkomt me met name op mijn werk. Dat ik wordt afgeleid van mijn eigen werk om met de beste bedoeling iemand te willen sturen om niet dezelfde fouten te maken als die in het verleden al eens zijn gebeurd of wat minder korte termijn te denken. Gevolg is dus wel dat de uitvoering van mijn hoofdtaken (te?) langzaam gaat. Maar al mijn goede bedoelingen kosten dus wel bakken met energie.

Chaotisch hoofd 2 dagen 16 uren geleden #258177

Mja, niet afgeleidt worden op werk is wel belangrijk. Structuur, structuur, structuur. Ik plan zoveel mogelijj mijn agenda vol met wat ik moet doen, zodat er zo weinig mogelijk last-minute dingen langs komen.

Dat lukt niet altijd maar het lukt "goed genoeg" om goed te kunnen functioneren.
En kennisdeling en vragen beantwoorden is ook belangrijk; maar ik merk wel dat het terugvinden van de focus veel tijd kost.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden