Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Bestaat toeval?

Bestaat toeval? 1 jaar 10 maanden geleden #241636

• Erewhon
  • Erewhon's Profielfoto Onderwerp Author
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2124

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
Jij bent jij, en ik ben ik, jij bent niet ik, en ik ben niet jij, maar toch zijn we samen wij.
Bedankt door: signe

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Bestaat toeval? 1 jaar 4 maanden geleden #245883

• Erewhon
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
Jij bent jij, en ik ben ik, jij bent niet ik, en ik ben niet jij, maar toch zijn we samen wij.

Bestaat toeval? 1 jaar 4 maanden geleden #245889

Toeval bestaat, absoluut. Zonder dat zouden we hier niet zijn geweest. Toeval concentreert zich rond de premisse dat een kans wellicht oneindig klein is, maar niet nul. Hoe vaker een beroep op die premisse wordt gedaan, hoe groter de kans dat ook die meest onwaarschijnlijke optie eens aan bod komt. Maar inherent: die kans is niet 100% - hij zou ook NOOIT hoeven voorkomen.

Is het toevallig dat een giraffe een lange nek heeft?
-- Ja, dat bleek een evolutionair voordeel.
Is het toevallig dat een ijsbeer wit is?
Is het toevallig dat alles wat kan vliegen vleugels heeft?
-- Die stelling is onjuist; een ballon heeft geen vleugels.
Is het toevallig dat een bonobo meer haar op zijn lichaam heeft dan een homo-sapien?
-- Dat is een aanname, geen stelling. Een bonobo heeft wel lánger haar dan een mens. En dat heeft een evolutionair voordeel
Is het toevallig dat de er 365 dagen in een jaar gaan?
-- Nee, als eerste klopt die stelling niet en als tweede is een 'jaar' een menselijk denkconcept, geen natuurfenomeen. Als we morgen met z'n allen afspreken dat er 1000 dagen in een jaar gaan dan is dat zo.
Is het toevallig als ik morgen de staatsloterij win?
-- Ja, dat dan weer wel. Als je meedoet, tenminste. Het is ook toeval als je 'm NIET wint, overigens.
Is het toevallig als ik komende 11 november om 11 minuten over 11, en 11 seconde een hartaanval krijg?
-- Ja, dat zou ook toeval zijn. Maar geen groter toeval dat het een uur, seconde of week eerder of later krijgen!
Is het toevallig dat mijn ogen in mijn schedel zitten en niet in mijn knieholte?
Is het toevallig dat alle dobbelstenen een 6 gooien?
-- Ja, tenzij er mee geknoeid is.

Dus bijna al je vragen geven direct al aan dat toeval wel degelijk bestaat. En aan een evolutionair voordeel ligt OOK altijd toeval ten grondslag! Een individu met een toevallige mutatie die daar een voordeel van ondervindt heeft betere voortplantingskansen. Het nageslacht van dat individu zal dat voordeel ook hebben, en dus meer succesvol zijn dan de individuen die dat voordeel missen.

Voorbeeld hiervan is een vogeltje (ik dácht een meesje) in Londen, waarvan in de jaren 60 werd vastgesteld dat de gemiddelde snavellengte per generatie toenam. Bleek gerelateerd aan de glazen melkflessen die de milkman bij de huizen zette. Die flessen waren voorzien van een dop van aluminiumfolie, en de mees met de langste snavel kreeg uiteindelijk meer voeding.

Het is geen gemakzucht om iets op toeval te gooien. Een (wellicht DE) wetenschappelijke grondslag is "Ik weet het niet". Dat is waar wetenschap om draait; het onbekende verkleinen en het bekende vergroten. En daarbij zijn zowel tekort aan kennis alsook toeval onmisbare factoren. Soms zal blijken dat wat voorheen aan toeval werd toegeschreven toch niet geheel toevallig is; voortschrijdend inzicht.
Cheers,

Marcel
Shit doesn't happen by itself; it's made by an asshole.

Laast bewerkt: door MikePappaKilo.

Bestaat toeval? 1 jaar 4 maanden geleden #245913

• Erewhon
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder

Bedankt door: Roy21

Laast bewerkt: door Erewhon.

Bestaat toeval? 1 jaar 4 maanden geleden #245927

• Bernhard 1963
  • Bernhard 1963's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • DE DWAASHEID DEZER WERELD IS WIJSHEID BIJ DE MENS
  • Ontvangen bedankjes 2920

Wie ons het strengst beoordeelt? Een mislukte dilettant. [verzekeringsarts]
Johann Wolfgang von Goethe

Laast bewerkt: door Bernhard 1963.

Bestaat toeval? 1 jaar 4 maanden geleden #245971

Cheers,

Marcel
Shit doesn't happen by itself; it's made by an asshole.
Bedankt door: Roy21

Laast bewerkt: door MikePappaKilo.
Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden